Friday, December 17, 2010

SPAGETTI alaa eiraa ! HAHA

SALAM semuaa ! hari inii mari kita kotorkan blog dapur bersama chef eira ! ngeeehh ngehh ! hari tu kita telahh melihat bagaimana NASI GORENG KAMPUNG BERSOSEJ ,hari ni kita akan melihat cara SPAGETTI alaa EIRAA ! HAHAHA . **terlebihh sudaahh ! setakat spagetti jek kok . owg len pun leh wat la dogol pandai ! .(berkata dalam hati okeh !) mari kitaa searchingg ~ 


BAHAN - BAHAN :

takde dalam gamba : lada boh :) *nak beli spagetti jenama SAN REMO , tapi kat WELLWARD time tu da abes :(

spagetti , daging ayam/daging cincang (beli jek kat kedai yg dlam paket2 tu) , ladah boh (lada kering dikisar lumat2!) , sosej , lobak merah (dalam ni lobak tadek , takde stok pulak , lupe beli ! HAHA) , bawang besar sedikit garam , ajinomoto , cili sos , tomato sos , tomato puri (kalau takde pun takpe , sbab da ade tomato sos, tapi nmpk cair la) , sedikit air dan minyak masak .

CARA MEMASAK :
Rebus Spagetti :
1 . didih kan air dalam periuk , pastu letak kan sedikit minyak dan garam . pastu masukkan spagetti dan tggu sehingga mereka jadik pondan lembut .

Sos Spegetti :
1. letak minyak di dalam periuk sedikit , tumiskan bawang besar yg dicincang halus bersama lada boh . (urmm lada boh tu aku letak 2 1/2 senduk kecik tu , jgn terlalu byk) . letakkan garam dan ajinomoto secukup rasa.  tutup periuk dan biarkan mereka menjadi garing .
2. sudah garing ? letak kan daging cincang itu . tggu smpi daging itu masak.
3. masuk kan sedikit air . biarkan mendidih seketika , masukkan sosej , lobak merah , sos tomato , sos cili . (dalam ni aku tak msuk kan tomato puri , sebab , nak masak , tomato puri tu wat hal :P) . pastu biarkan mendidih . rasa sedikit , masam tak ? lau masam oke la . HEHEHE :D
4. korang amek pinggan , letak spagetti tu , pastu letak la sos ! SEAP ! makn jum ! :D


tadek air , air kosong jek . HAHA *salah letak garpu n sudu pulak . KH aku dlu G ni . HAHA

amacam ? sedap tak ? hehehe *cair tanpa tomato puri


SELAMAT MENCUBA :)


p/s : HAHA , ni resepi kakak aku , aku rembat :) then , aku twu bnde nih senang kan ? rebus PREGO tu jek da . kakak aku ckp PREGO tu ade LEMAK BABI KHINZIR . kakak aku keje PEMANTAU HARGA barang2 kt KPDNKK BATU PAHAT :) . oke , then . papaii :)


No comments:

Post a Comment