Wednesday, December 15, 2010

jom masak masak ! ^^

oke yeaa awak2 , pacik2 , macik2 , pondan2 ehh , hari ini kita akan memasak NASI GORENG KAMPUNG BERSOSEJ . hahaha . ape daaa , ade ke org bace blog kau ni raa >,< soo whatt ? GHAHAHA. oke sume , tadi og aku bgon , tbe2 jek na mkn nasi goreng , aku g dapor , sume brg ade ! yes ! bgos , mule kann operasi ! :)


BAHAN BAHAN :
bawang besar 1 biji , bwang putih 2 biji , lada cili 6 biji (HAHA , aku ni suke pedas, kalau korang nak kurangkan sikit pun ta kesah) , belacan secukup rasa , nasi , ikan blis (aku ta suke , tpi kalau nak letak leh jugak) , sos tiram , dan sosej di potong potong yg penting .

CARA MEMASAK :
tumbukan semua bahan di atas tadi , (sosej ngn sos tiram tu jgn la kau tumbuk sekali xD)
 mule2 msok kn belacan (sikit boleh , nk byk boleh , aku suke letak byk , biar time msak , pehh , bersin2 ! HAHA) , pastu letak cili . tumbuk lumatkan . letak bwang putih m tumbuk , lumatkan . pastu letak ikan bilis (kalau korang letak) , dan akhir sekali , letak bawang besar . bawang besar ni aku ta suke lumat kan , sebab nanti kalau mkn , rasa siket bwang2 nye . (ouhh i like !) da siap tumbuk . kite tumis kat kuali . letak la , garam , ajinomoto , gule (haa , yg ni pasti korang pelik npe letak gule , aku suke letak gule . hehehe) tumis kan sehingga garing , pastu baru letak sos tiram . siket jek jgn byk2 , nty bau . pastu letak SOSEJ . tumiskan seketika , da nek bau , masukkan nasi . biarkan selama 3 or bpe minit kau nak . (smpai hangus pun suke aty kau. HAHAHA) . oke then , SEAP ! already DONE ! time to eatt guyss ! ready to serve !




ni dalam kuali :D


makan bersama kicap pun boleh , tu aku suke , lau korang ta suke , tak yah letak :) *air teh'O ais :)


jom makan !



SELAMAT MENCUBA ! ^^


p/s ; ni i BUAT oke ! *elehh , setakat nasi goreng jek ra , kau na kecoh pehall ? xD

No comments:

Post a Comment